Iskola a táskámban – Mesék az iskoláról, a világról és a reményről

Az Iskola a táskámban fülszövege:
Azt hihetnéd, nem létezik olyan gyerek, aki szeret iskolába járni. Pedig igen! Vannak, akik nagyon szeretnének iskolába járni, de nem tehetik meg. Szerte a világban sok olyan hely van, ahol a gyerekeknek mindennap kihívás elmenni az iskolába, vagy el sem jutnak odáig. Mert az iskola messze van. És több ezren élnek, szerte a világban gyerekek, akiknek legfőbb vágyuk, hogy tanulhassanak.
De ott egyáltalán nincsen iskola.
Ez a könyv tíz különleges történetet mesél el: olyan gyerekekről szólnak, akiknek sok nehézséget kell leküzdeniük azért, hogy tanulhassanak.
A kötet szerzői:
Kertész Edina, Lackfi János, Mészöly Ágnes, Miklya Luzsányi Mónika, Molnár Krisztina Rita, Szabó Imola Julianna, Tamás Zsuzsa, Tóth Krisztina, Várfalvy Emőke, Vig Balázs
Minden történet mellett találsz egy QR-kódot is: ha beolvasod, még többet megtudhatsz az adott országban élő gyerekekről, az UNICEF helyszíni munkájáról.
Bár sok gyermek számára természetes, hogy iskolába járhat és tanulhat, a világ számos pontján ez sajnos korántsem magától értetődő. A Móra Könyvkiadó az UNICEF-fel együttműködésben egy különleges kötetet hozott el számunkra: tíz magyar szerző tíz meséjén keresztül olyan gyerekek történeteit ismerhetjük meg, akiknek az iskolába jutás komoly kihívást jelent, mégsem adják fel az álmaikat. Tartsatok három bloggerünkkel az Iskola a táskámban című kötet blogturnéján, válaszoljátok meg a kérdéseket, és nyerjétek meg a Kiadó által felajánlott példányt!
Nagyon szeretem az olyan mesekönyveket, amelyek amelyek fontos témákkal foglalkoznak, mégis érdekesek maradnak a gyerekek számára. A Móra kiadó az UNICEF-fel együttműködésben éppen egy ilyen mesekönyvet alkotott: 10 szerzőt – köztük neves magyar írókat – kértek fel, hogy írjanak egy-egy történetet a világ olyan pontjain élő gyerekekről, akiknek nehézséget okoz az iskolába járás, vagy épp egyáltalán nem elérhető számukra az oktatás.
A történetek egy részében a gyerekek azon szerencsések közé tartoznak, akik iskolába mehetnek, vagy épp csak vágynak arra, hogy egyszer tanulhassanak. Egyes országokban természeti katasztrófák vagy háborúk pusztították el az iskolákat, míg mások a nomád életmódot folytató közösségük miatt nem járhatnak iskolába. Egyes mesék olyan távoli országokba kalauzolnak, mint Nepál vagy Szudán, ám egy mese egészen közel játszódik hozzánk: Ukrajnában. Egy dolog azonban közös az írásokban: mindegyikben központi szerepet kap a tanulás.
A mesék szerintem mind magas színvonalúak voltak – látszik, hogy alapos munkát végzett ezen a köteten minden résztvevő. A kedvenceim közé tartozott Tamás Zsuzsa: Hófolt című írása, amelynek főszereplője egy mongol kislány, aki egy pásztorcsaládban él, így csak korlátozottan tud iskolába járni. Lackfi János: Égig érő kőkupac című meséjét is nagyon szerettem, amelyben a szír gyerekek gyűjtik össze az iskola újjáépítéséhez szükséges köveket, és Mészöly Ágnes: Iskola a metróban című írását is szeretném kiemelni, amelyben arról olvashatunk, hogy az ukrán gyerekek hogyan tudnak iskolába járni.
A mesék mindegyikéhez kapcsolódik egy rövid leírás az adott ország oktatási helyzetéről – természetesen a gyerekek számára érthető módon – és egy QR-kód, amelyet beolvasva hosszasan olvashattunk az országokról és az UNICEF ott végzett munkájáról. A cikkekhez képek is tartoztak, így a gyerekek és a könyvet olvasó felnőttek egy kis betekintést nyerhettek a világ különböző országaiban tanuló gyerekek életébe. Egyes országokban a UNICEF tanszerekkel támogatta az iskolásokat, míg máshol a szemétből építettek épületeket, ahol a gyerekek tanulhatnak. Ezek az információk számomra is nagyon érdekesek voltak, és biztos vagyok benne, hogy gyerekekkel is izgalmasan fel lehet dolgozni őket.
Az Iskola a táskámban megvásárlásával nemcsak a kiadót, de a UNICEF munkáját is támogathatjátok, miközben tényleg sokat tudhattok meg arról, hogy milyen nehézségekbe ütköznek az iskolába vágyó gyerekek a világ különböző tájain. Fontosnak tartom, hogy a gyerekekkel is beszéljünk fontos témákról, és ez a könyv sokat segít ebben. Többek között ezért is ajánlom jó szívvel.
Értékelés:
Ha kedvet kaptál a könyvhöz, itt beszerezheted!
NYEREMÉNYJÁTÉK
Mostani nyereményjátékunkban igyekszünk jobban megismerni a kötetben szereplő országok helyzetét, illetve az UNICEF tevékenységét az adott térségben. Minden állomáson találtok egy hiányos idézetet az UNICEF honlapjáról, a ti feladatotok pedig, hogy a hiányzó ország nevét beírjátok a Tally-doboz megfelelő helyére! A szükséges információkat itt találjátok!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
Feladat:
___________ban napjaink egyik legsúlyosabb oktatási válsága zajlik. A mintegy 19 millió iskolás korú gyermek közül csupán egymillió jut el ténylegesen iskolába. Az elhúzódó fegyveres konfliktusok következtében egyre több iskola válik ideiglenes menedékhellyé. Az oktatás emiatt legalább 2.579 intézményben – az összes iskola 13 százalékában – szünetel, ami közel 2 millió gyermek tanulását akadályozza a befogadó közösségekben.
A turné állomásai:
12.12. Könyv és más
12.14. Szembetűnő
12.16. Utószó
A könyv adatai:
Kiadó: Móra
Kiadó székhelye: Budapest
Kiadás éve: 2025
Oldalszám: 48
Kötés: Keménytáblás
ISBN: 9789636039202
Illusztrálta: Török Eszter
Megjelenés időpontja: 2025. szeptember 24.

